BPO i SSC: sektor usług dla biznesu rośnie jak na drożdżach

0
867
bpo

Polska jest dziś największym w Europie zagłębiem centrów biznesowych, które oferują usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak i firm-matek. Ten trend dopiero się rozpędza, o czym najlepiej świadczy lawinowy wzrost liczby ofert zatrudnienia w BPO/SSC w Warszawie, Krakowie czy wielu innych polskich miastach. Sektor nowoczesnych usług już dziś daje pracę kilkuset tysiącom osób. Dlaczego firmy tak chętnie inwestują w te rozwiązania? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

BPO i SSC – najważniejsze różnice

BPO (Business Process Outsourcing) to centrum obsługi procesów biznesowych, które funkcjonuje po to, aby świadczyć różnego rodzaju usługi na rzecz podmiotów trzecich. Wszystko sprowadza się do idei outsourcingu, czyli bardzo popularnego modelu biznesowego, z którego korzysta dziś mnóstwo firm – zarówno tych z sektora MŚP, jak i międzynarodowych korporacji.

Omówmy to na konkretnym przykładzie. Firma logistyczna bardzo prężnie się rozwija, co jednak wymusza na niej stałe inwestowanie w zwiększenie zatrudnienia. Pracodawca woli natomiast skupić się na rdzeniu swojej działalności, chcąc przenieść niektóre procesy na zewnątrz przedsiębiorstwa. Dzięki temu nie będzie musiał tworzyć nowych etatów, których utrzymanie jest dość kosztowne, natomiast nie ma bezpośredniego przełożenia na zwiększenie konkurencyjności firmy na rynku. Mowa tutaj np. o usługach księgowych.

Właściciel firmy decyduje się więc skorzystać z outsourcingu rachunkowego świadczonego w ramach BPO w Warszawie (zajrzyj tutaj – https://veritahr.com/warszawa/bpo/). Firmę będzie obsługiwać zewnętrzny podmiot, który zadba o to, aby księgowość przedsiębiorstwa była prowadzona bez zarzutu. Wszystko sprowadza się do współpracy w modelu B2B.

Jakie są najważniejsze zalety korzystania z usług BPO?

  • Łatwe rozliczenie usługi świadczonej przez inną firmę (B2B) – wystawioną fakturę wystarczy tylko zaksięgować i można ją „wrzucić w koszty” działalności, osiągając korzyść podatkową – dzięki temu usługa jest tańsza dla przedsiębiorcy.
  • Wygodny model obsługi – w dobie powszechnego dostępu do Internetu wiele procesów biznesowych można obsługiwać zdalnie, przenosząc je poza firmę bez żadnych strat w jakości świadczenia usługi.
  • Zachowanie elastyczności – dzięki współpracy z BPO przedsiębiorca nie musi tworzyć nowych etatów w firmie, które stanowią spore obciążenie finansowe i to w długim terminie.
  • Bezpieczeństwo finansowe – nie dość, że korzystanie z outsourcingu jest tańsze niż utworzenie etatu, to jeszcze wiążę się ze znacznie mniejszym ryzykiem ekonomicznym. Gdyby za jakiś czas miało się okazać, że firma nie potrzebuje już takiego wsparcia, ponieważ np. dotknął ją kryzys, to kończy współpracę i nie martwi się, co zrobić z pracownikami.

Do najpopularniejszych usług biznesowych świadczonych w modelu BPO zaliczymy księgowość, obsługę finansową, usługi doradcze i konsultingowe, HR, IT oraz usługi marketingowe. Zakres działalności centrów obsługi procesów biznesowych jest jednak znacznie szerszy, dlatego zawsze warto skontaktować się z lokalnym BPO i przedstawić swoje oczekiwania.

SSC, czyli Shared Service Center, to pojęcie, które jest często mylone z BPO. Warto zatem od razu podkreślić, że główna różnica sprowadza się do tego, iż centra usług wspólnych SSC skupiają się na obsłudze podmiotów z jednej grupy biznesowej. Najczęściej powołuje je firma-matka, która posiada różne marki w wielu miastach czy krajach i potrzebuje rozwiązania umożliwiającego zgrupowanie kluczowych usług w jednym miejscu. Taką rolę pełni właśnie SSC.

Pisząc w dużym uproszczeniu: centrum usług wspólnych SSC utworzone np. w Krakowie odpowiada za obsługę przed- i posprzedażną amerykańskiej korporacji. To jego pracownicy zajmują się takimi kwestiami, jak logistyka wysyłek, fakturowanie, rozpatrywanie reklamacji, rozwiązywanie sporów z konsumentami czy marketing produktów.

SSC jest bardzo popularnym modelem biznesowym wśród globalnych korporacji, które przede wszystkim korzystają na tym finansowo. Utworzenie centrum w kraju, w którym mamy dostęp do wykwalifikowanej kadry, a płace są znacznie niższe niż w ojczyźnie korporacji, to czysty, długofalowy zysk.

Problemem pozostają pracownicy

A właściwie ich brak. Eksperci agencji Verita HR szacują, że zapotrzebowanie na pracowników dla BPO i SSC będzie rosło rok do roku w tempie dwucyfrowym. Jest to efekt rosnącego udziału outsourcingu w działalności firm, co dodatkowo napędziła pandemia (wiele przedsiębiorstw ograniczyło zatrudnienie i zrezygnowało z powierzchni biurowych, aby przełożyć akcent na pracę zdalną oraz współpracę B2B).

W ślad za wzrostem zapotrzebowania na pracowników dla BPO/SSC idzie więc zapotrzebowanie na profesjonalne usługi rekrutacyjne – szczególnie świadczone przez agencje, które mają doświadczenie w pozyskiwaniu pracowników o kompetencjach przydatnych w centrach nowoczesnych usług, zarówno twardych, jak i miękkich.

Więcej o tym, czym jest BPO i SSC oraz jaki wpływ mają centra nowoczesnych usług na rozwój biznesu w naszym kraju można przeczytać na stronie https://veritahr.com/co-znaczy-bpo-i-ssc-praca-w-krakowie-i-warszawie/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here